Nya säljkontoret i Norrland

2022-12-20

HALLÅ DÄR!

håkan2 (1).jpgHåkan Pettersson, säljchef för BE Groups nyöppnade säljkontor i Skellefteå.

Det har gått sex månader sedan du började planera för det nya säljkontoret i Norrland. Hur har det gått?

– Det stämmer. Jag anställdes i april och i juni kom mina nya säljkollegor, Oskar och Hampus, in. Säljverksamheten drog officiellt igång den första september. En del saker har gått väldigt bra, andra har tagit längre och varit svårare än beräknat.

– Försäljningsmässigt ligger vi bra till, men vi säljer inte riktigt på det sätt som vi vill än. Den norrländska marknaden ser rent geografiskt inte ut som resten av Sverige. Vi ska täcka en tredjedel av landets yta, samtidigt vill vi hålla en hög personlig servicenivå, och för att lyckas med det krävs det att vi lägger mer tid på att sälja och att kommunicera med kunder och mindre tid på administration. Där är vi inte riktigt ännu.

Dina två nya kollegor, Oskar Karlsson och Hampus Kemi, vad kan du berätta om dem?

– De är 26 och 28 år gamla, bördiga från Kiruna respektive Skellefteå och båda har idrottsbakgrund. Oskar har en gedigen erfarenhet från verkstadsindustrin, medan Hampus jobbat som säljare sedan han slutade skolan. Själv har jag min bakgrund inom marknad och CRM, så kompetensmässigt känns det som att vi kompletterar varandra väldigt väl. Det känns som att vi är ett bra och starkt team.

oskarhampus (1).jpg

Hur skulle du beskriva marknaden i Norrland just nu?

– Högtryck! Vi märker absolut inte av någon lågkonjunktur, åtminstone inte än. Vi som bor här uppe inser att det hänt något de senaste åren. Intresset för Norrland blir bara större och större, efterfrågan är stor och det finns ingen arbetslöshet att tala om. Tvärtom har många företag svårt att få tag på personal.

– En sak som vi märkt är att den norrländska marknaden är väldigt priskänslig, fullt jämförbar med hur det ser ut i södra Sverige. En förklaring till det är att Finland ligger så nära och att många handlar sitt stål därifrån vilket gör konkurrensen tuff.

Hur kommer stålkunderna i Norrland att märka satt det finns en ny aktör på marknaden?

– Om vi bara lyckas med det vi vill, det vill säga att administrera mindre och fokusera mer på kundkontakt och kundrelationer, så kommer kunderna att märka att vi har en väldigt hög tillgänglighet och personlig servicenivå. Vi ska vara där kunderna är när de behöver oss. Det är så vi vill jobba, och ambitionen är att bli bäst på det vi gör.

Vill du komma i kontakt med det nya kontoret i Norrland? Klicka här